Sans Gêne – zonder schroom en met sierlijke elegantie geeft deze ‘ballerina’ zichzelf bloot – dit beeldje staat symbool voor zelfvertrouwen en zelfzekerheid. Het overwint de onzekerheid en buigt ze om in een overweldigend krachtig en bevrijdend gevoel.

Niet enkel een hele stap voor haarzelf maar ze wint ook het respect van haar toeschouwers. Door haar vinden anderen inspiratie en kracht om ook voor zichzelf beklemmende en remmende barrières opzij te zetten.

Als basis is een skelet opgebouwd uit rond ijzer van 6mm.

De uiteindelijke vorm is reeds herkenbaar en met dit skelet worden de belangrijkste lijnen uitgezet waaruit het beeldje gevormd wordt.

Opbouw van de benen

Rechterbeen

Met behulp van stukjes plaat wordt het geheel gevormd.

Stukken toevoegen, materiaal wegnemen, op zoek naar juiste vorm.

Stilaan worden bepaalde stukken herkenbaar.

Om bepaalde accenten te leggen moet je soms over dimensioneren.

Dan is het op zoek gaan naar wat je exact wil bereiken.

Om tot een finaal resultaat te komen.

Linkerbeen

Ook hier wordt met behulp van een gelijkaardige manier het been opgebouwd.

Opnieuw wordt er ‘volume’ gecreëerd met plaatmateriaal toe te voegen.

Beide benen worden samengebracht

Op een gelijkaardige manier werd ook de rest van het beeld verder gevormd.  Het volledige beeld is in plaatmateriaal gemaakt, wat dus maakt dat het hol is, enkel de armen werden elektrisch gelast. Om het kleurenpalet te bereiken is het beeld op bepaalde plaatsen roodgloeiend gestookt om het nadien te snel te koelen in water.  Als nabehandeling is boenwas gebruikt.

Met als eindresultaat